Ansökan

Idag skulle vara sista ansökningsdagen till vårens kurser. Jag är nog inte den enda som försökte komma in på VHS:s hemsida hela förmiddagen, helt utan framgång. Krångel, krångel. Men de har bestämt att man ska få söka ända tills på torsdag nu, och jag har precis skickat min ansökan. Det känns väldigt skönt att ha det ur världen. Kanske blev det lite impulsivt, eftersom jag bestämde mig imorse, men ofta tycker jag att de bästa besluten fattas just på detta sätt.

Det jag har sökt är:

1) Våra liv och berättelser, 7,5p

Verkar lite flummigt, men intressant om "muntliga och skriftliga levnadsberättelser". Kursen går på kvällstid januari till mars, så jag skulle nog hinna jobba ganska mycket också.

2) Språkets struktur och funktion, 7,5p

När jag gick i trean var språkvetenskap synonymt med vad jag vill med mitt liv. Det är det inte längre, men kanske borde jag ge det en chans. Dessutom går kursen mars till juni, så jag täcker upp hela terminen om jag går den och ovan nämnda.

3) Isländska I, 7,5p

På min gymnasieskola fanns den fantastiska kursen Grannland Island. Det bästa med den var att det var en asskön klass, men också att vi fick lära oss lite isländska, och därigenom mycket om svenskan. Skulle inte vara helt fel att ta tag i igen. Kursen går fram till mars, så vi får se hur jag gör med den.

4) Språket, individen och samhället, 7,5p

Av samma anledning som nummer två, fast den här går i period ett så jag kommer nog inte gå den.

5) och 6) Nederländska: Grundkurs del I och Nederländska: Grundkurs del II, totalt 30p

Jag kunde helt enkelt inte låta bli. Sannolikheten att jag skulle plugga på heltid är dock lika med noll. Och holländska, vad ska jag med det till nu? Men, som sagt, jag kunde inte låta bli.

Idag är nummer fyra i min tio-dagarsperiod av jobb. Snart har halva tiden gått. Reportaget som ska in på torsdag är inte ens halvfärdigt. Jag vet att jag har tagit på mig för mycket jobb, men inser mer och mer att jag gör det för att kunna legitimera att jag inte skriver något, i alla fall inget bra. Och för att jag just nu faktiskt inte trivs så bra på kursen och när jag jobbar behöver jag inte tänka på det. Kanske borde jag inte plugga i vår ändå?

Idag har hard Rock Cafe förresten hunnit upp mig. Visst sänker ja gen del på det i vanliga fall, men idag har det varit stört omöjligt att inte göra det. Först messade JonBoy, min gamla supervisor som jag inte har hört från sedan i maj och frågade om allt möjligt och berättade att han skulle sluta på Hard Rock. Sedan såg jag att Kate, världens bästa aussie, hade accepterat min vänförfrågan på Facebook och bara för en liten stund sedan ringde Richard II. Det är en konstig filur som jag inte kom alls bra överens med när vi jobbade ihop och som ägnade sig åt något som skulle kunna räknas som sexuella trakasserier. Han vill flytta till Sverige, sa han. Antagligen i slutet av den här månaden. Till dess ska jag hitta en tjej till honom. In your dreams, säger jag och hoppas att han inte kommer iväg.

Förresten, i helgen var jag på en fest på Hisingen där jag var den enda som inte kom från Jönköping. Hur stor är sannolikheten, liksom? Tre personer som har bott mellan ett halvår och ett år i en stad har en fest, och 95 % av deltagarna kommer från deras hemstad. Otippat! Fast det var rätt kul att komma in i en helt ny krets på det sättet.

Kommentarer
Postat av: Marie

Asså, vad står VHS för? Och måste man verkligen kompletter sin ansökan mer meriter? Plockar de inte upp betyden via nån jättedatabas?

Hade tänkt att paniksöka lite nu, ifall jag skulle få för mig att flytta hem till jul.. Det tro jag iofs inte, för jag har fått LÄGENHET!!!!

Postat av: Marie

Det räckte tydligen inte bara att anmäla sig i tid.. Man måste också ha skickat in sina betyg senast 10/10. Och utan betyg kommer jag nog inte in.

2007-10-17 @ 18:00:05
URL: http://biterikudden.blogspot.com
Postat av: Matilda

Marie: Typ Verket för Högskoleservice tror jag.

De flesta gymnasieskolor (däribland Uddevalla, praise the Lord, eller Raffe!) skickar in betygen till jättedatabasen. Resultaten från högskoleprovet finns också i basen. Vad hade du tänkt söka? Vore kul att ha dig i landet!

Och GRATTIS FFS! Jättegrattis! Vad är det för lägenhet? Berätta allt!

2007-10-17 @ 19:10:02
URL: http://syoamsterdam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback