Utvecklingssamtal och knarket

Idag har jag haft utvecklingssamtal med min grekiske nar-jag-langtar-hem-lagar-jag-moussaka-pa-
arbetstid-chef. Jag minns hur hemskt jag tyckte att det var nar jag har utvecklingssamtal nar jag gick pa hogstadiet. Jag satt dar med tarar i ogonen och en stor klump i halsen, trots att de aldrig sa nagot negativt. Idag kande jag att jag inte var samma hariga Matilda langre.

Jag menar, da fick jag hela tiden bekraftelse pa att jag var bra och resultaten fran prov och sa vidare visade alltid i samma riktning - uppat. Anda var jag minsta och trodde inte pa mig sjalv for fem ore.

Har ar jag istallet alltid den som ska laras upp och visas hur allt ska goras. Det spelar ingen roll om det ar nar jag ska lara mig att tillaga rostbiff eller nar jag gar pa bio med jobbarkompisarna - jag ar alltid prep babysis. Trots det kande jag mig inte det minsta oroad nar jag gick ivag till Nikos for att fa min dom. Han inledde med att fraga nar jag skulle sluta. "Den siste april", svarade jag, och han suckade och papekade att jag egentligen inte behovde utvardera mig sjalv da. Eftersom jag redan hade gatt dit fortsatte vi anda. Pa det stora hela gav han mig 3,5 poang av 5 mojliga. Det later kanske inte sa overvaldigande, men med tanke Hard Rock's mal ar att alla ska ha 3 poang och att 4 innebar att man ar redo att bli supervisor blev jag jattenojd. Som sagt, jag ar anda lillasystern i ganget och har inte varit dar sarskilt manga manader an. Det roligaste var anda nar Nikos sa att han skulle anstalla mig narhelst jag sokte jobb dar igen, efter att jag har slutat, aven om de inte skulle behova nagon mer personal just da.

Nog med skryt och ego-boost. Efter jobbet hade JonBoy, Luis och jag en spontan after work. Det intraffar ungefar en gang i veckan, men idag var nog den roligaste hittills. Vi spelade biljard och drack ol, men snart sparade biljarden ur totalt. De andra glomde bort  om de skulle skjuta pa de enfargade eller randiga bollarna och utvecklade besynnerliga tekniker som "fa den  vita bollen att studsa" samt "skjut bollar pa spelare vid andra bord". Jag fick lova att forbjuda mina framtida barn att roka pa och spela biljard samtidigt, och nar de fragade varfor skulle jag visa foljande bilder:

image49image48

Ja, det dar med lattillgangliga droger ar val det nagot av det forsta gemene man tanker pa nar Amsterdam omnamns. Men det finns sa mycket mer! Coffe shops finns overallt och en viss sotaktig rok kan kannas titt som tatt och lite overallt, men man far inte tro att allt kretsar kring marijuana. Jag har bott har i drygt sex manader nu, men har fortfarande inte tagit nagot. Jag har tre coffee shops som jag besoker regelbundet, jag kan rulla jointar och jag skulle antagligen stiga i aktning i mangas ogon om jag kunde delta i deras snack om weed och mushrooms, men NEJ tack. Knark ar bajs. Trots det kan jag inte lata bli att skratta vid tanken pa hur accepterat det ar - till exempel ar det helt okej att hoppa over frukosten och istallet "smoke a fat one" fore jobbet. Hey, liksom! Det skiljer sig sa totalt fran Sverige.

Det allra lustigaste ar nastan hur mycket som ar for turisterna. Hollandarna sjalva verkar over lag inte sarskilt lockade, medan utlanningar fran jordens alla horn verkar tro att de har hamnat i paradiset!



Avslutningsvid, lite smygreklam:
image47

Kommentarer
Postat av: Marie

HAHA! Det beror nog på i vilka kretsar man jobbar. Skulle nån på mitt jobb röka en fet innan jobbet skulle de bli skickade raka vägen hem med ett elakt nyp i örat.

Postat av: Camila

Haha! Det första som hände när jag var i Amsterdam var att en pårökt kille snodde ost. Det du.

2007-03-19 @ 15:04:18
URL: http://camila.blogg.se
Postat av: mamma Anita

Grattis! Roligt att få beröm. Dina andra upplysningar lugnar förstås ett modershjärta!

2007-03-19 @ 17:22:31
Postat av: Marie

Förresten, vad sägs om att dricka vin och käka ost eller nåt på onsdag eller torsdag? Jag har vart på IKEA och införskaffad riktiga kex.

2007-03-19 @ 19:13:19
URL: http://biterikudden.blogspot.com
Postat av: Caroline Stenbäck

Hej, av en slump hittade jag till din sida när jag googlade på Amsterdam. Jag är journaliststuderande vid Ljungskile folkhögskola och tyckter att det var häftigt att du är från Uddevalla. Jag är också lite nyfiken på vad det är för projekt som du är med i. Jag ska besöka Amsterdam i slutet av april för att skriva reportage och har en sak palnerad men kan inte låta bli att fråga om du skulle vara intresserad av en intervju? Vore himla kul att skriva om någon från Sverige/Uddevalla som bor i Amsterdam, och vad det är för projekt som du är med i. Snälla hör av dig så snart som möjligt. Mvh Caroline Stenbäck

2007-03-19 @ 23:25:16
Postat av: Matilda

Marie: Mjo, alltsa, det far ju inte markas for mycket... Det kan kanske jamforas med att jobba bakfull? Det ar inget chefen gillar, men lite "jaja, ungdomar, de vaxer snart upp"-mentalitet... Det hade nog varit lite skillnad om servitriserna gjorde det ocksa, de syns ju... Ingen behover veta vad vi gor och inte gor. Haha. Stefan sa att det var vanligt pa hans jobb ocksa, i alla fall, men AMerican Express har kanske policies och varderingar att leva upp till ;)

Camila: Haha! Just ost ocksa!

Mamma: Alltid, kara du, alltid... Och tack!

Marie: Ah, ost och vin! Det var alldeles for langesedan! OCh riktiga kex dessutom! Ska vi spika torsdag? Jag tar med mig posten ocksa, och jag antar att det ar min tur att sta for vinet...

Caroline: Mail ar pa vag...

2007-03-20 @ 09:02:16
URL: http://syoamsterdam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback