Utmanad! och banker

Det ar bloggkull och jag har blivit tagen av Marie!

REGLER:
Varje spelare börjar med att skriva sex underliga/egendomliga saker om
sig själv. Bloggare som blir tagen ska skriva sex saker om sig själv i
sin blogg och samtidigt ange reglerna för spelet. Slutligen väljer
bloggaren sex nya bloggare och gör en lista av deras namn. Efter det är
gjort skriver han eller hon en kommentar i deras bloggar för att låta
dem veta att de har blivit tagna och att de ska läsa ens egen blogg för
mer information.


  1. Jag tycker att det basta sattet att ata pannkakor ar med smalt ost, inte med sylt eller nagot annat sott.
  2. Nar jag var cirka 15 paborjade jag en folkracekurs, som jag aldrig
    slutforde pa grund av miljopolitiska skal. Idag har jag korkort sedan
    nio manader tillbaka, men de senaste sju har jag inte kort nagonting
    och suttit i en bil max 15 ganger.
  3. Om jag hade blivit fodd till pojke hade jag hetat Anders Albin,
    alternativt Anders-Albin, under forutsattningen att inte nagon av mina systrar hade blivit fodd med manligt kon fore mig.
  4. Minst tre personer i min bekantskapskrets lever under falsk identitet.
  5. Jag har sett bandet Cirkus Miramar live over 30 ganger, jag har alla deras skivor och har last allt som skrivits i deras Internetgastbok sedan ganska exakt fem ar.
  6. Pa hogstadiet brukade jag ta ut satsdelar ur meningar narhelst jag hade trakigt, t ex nar jag vantade pa bussen. Jag har last Svenska akademiens spraklara (Hultman,
    Tog G., Norsteds Akademiska Forlag, Sverige, 2003) och andra
    grammatikbocker bara for skojs skull. Nu har jag glomt det mesta.
Avlutningsvis vill jag se att Beata, Maria, Robin, Oskar (i den form du onskar - pa planket , i mail, via roksignaler, eller i nasta zine... Eller skaffa en blogg!), Camila och Bjorn berattar underligheter!



Och sa nagot som jag har tankt skriva om lange, namligen de hollandska bankerna. Foga forvanande, sa behover man ett hollandskt bankkonto nar man arbetar och far lon i Holland. Det ar inga konstigheter med det. Att oppna ett konto ar daremot varre. Som EU-medborgare antar jag att vi har det lattare an manga andra, men det ar anda vissa hinder man maste ta sig forbi.

De flesta banker har krav pa att man ska ha en registrerad adress (vilket ar i princip omojligt att fa som nyinflyttad utlanning med begransad ekonomi). Andra kraver att man jobbar eller studerar. Det ar val pa satt iochforsig forstaligt. Det kostar for dem att ha kunder som inte deltar i systemet och vitsen med att ha en bank gar i stopet om ens kunder inte har nagra pengar. Vad som ar svarare att forsta, ar de banker som kraver att man ska kunna visa upp ett kontrakt pa minst tva ar. Pa de flesta jobb far man ett korttidskontrakt forst, och hur ska man kunna fortsatta dar om man inte kan fa lon, eftersom att man inte har nagot konto att fa pengarna till? Det ar en enda ond cirkel.

Nagot annat som ofta efterfragas ar SoFi-nummer, men det ar latt att fixa. Pass maste man givetvis ocksa ha.

Jag minns hur det var nar jag forsokte oppna ett konto. Det var sporegn och jag gick fran bank till bank och precis nar jag hade gett upp kom jag pa att jag faktiskt inte hade varit pa den storsta banken. Dar gick det vagen, och jag rekommenderar andra att ga direkt dit! ABN Amro i mitt hjarta, de har till och med gratis Internetbank pa engelska! Fast ett litet minus ar att de sager att det ar gratis att ta ut pengar i Sverige och att fora over pengar till konton i Sverige ar kostnadsfritt, eftersom de tror att vi ar med i EMU... Battring!

image47


Kommentarer
Postat av: Marie

Har precis fort over pengar till Sverige. Det kostar, vill jag lova.

Postat av: Matilda

Jag vet! Ibland ska de DOOOO! Fast for det mesta tycker jag om dem :)

2007-03-28 @ 17:52:29
URL: http://syoamsterdam.blogg.se
Postat av: camila

Nu har jag blivit bloggkullad och skickat vidare! Det var svårt, men tack! Jag måste vara skum, jag är den enda som gillar bloggkedjebrev här på planeten tror jag.

Vad betyder Aaaah?

2007-03-28 @ 20:35:14
URL: http://camila.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback