Rom

Rom var varmt, hektiskt och fantastiskt. Camping nummer två var något av en hit, så vi spenderade en heldag där. Det bidrog till att vi bara fick en dag till att upptäcka Rom. Det var alldeles för lite, men vi gjorde vårt bästa!

Först tog vi oss till Vatikanen. På Petrusplatsen stod påven och pratade. Helt oplanerat lyckades vi alltså pricka in snubben! Jag berättade mammas favorithistoria om Kålle och Osborn för Joel och allt var allmänt bra, aningens varmt bara.

En timmes köande senare var inte värmen lika rolig, men vi härdade ut. Det var lätt värt det, med rum efter rum med konst av alla de slag - målningar, skulpturer, vävar...Det var verkligen fantastikt! I slutet gick det inte att ta in allt. Det blev bara "jaha, ett till rum med ett jättesnyggt mosaikgolv" eller "mm, häftigt tak... Igen". Lite trist egentligen, för om varje rum hade kommit för sig hade jag nog uppskattat det mycket mer. Det säger i alla fall en del om dess storslagenhet. När vi till slut kom till Sixtiska Kapellet överträffades allt annat, men det hade nog också gjort sig bättre i sin enskildhet. Det var verkligen imponernade i alla fall! Åk dit!

Efter Vatikanen var vi lite trötta och efter en stunds dividerande kom vi fram till att vi nog inte orkade med ännu mer köande och därför struntade vi i Petruskyrkan. Det kanske var lite dumt. När kommver vi till Rom nästa gång, liksom? Men jag kommer så väl ihåg hur det kändes just då, hur svettigt det var och hur många intryck vi redan hade fått. Bara att se bygget utifrån var coolt, så det är nog bäst att jag åker dit igen för att examinera det ytterligare...

Paradoxalt nog, eftersom vi inte orkade köa, bestämde vi oss för att GÅ till Colossuem. Det var jobbigt, men ändå ett bra beslut. Vi se mycket av Rom - några av de vackra broarna över Tibern, fina hus, hetsig trafik och gamla ruiner. Vi stärkte oss med lite glass och var sedan redo för den största ruin jag någonsin sett.

Det var verkligen mäktigt. Ni har väl alla sett det, men det är svårt att föreställa sig hur stort det verkligen är när man är där. Ojoj. Dessutom är det inte nog med själva Colosseum, för i samma område kryllade det med triumfbågar, pelare, murar och alla andra möjliga och omöjliga rester från romarnas stormaktstid. Coooolt!

På kvällen fick vi äntligen vår första italienska pasta och då kändes det som att vi kunde åka hem med värdigheten i behåll. Det gjorde vi också, eller i alla fall nästan. Det hade nog känts bättre om vi inte tog vägen via samhället Ciampino när vi skulle till flygplatsen Ciampino.

Men vi blåste i alla fall hela kön på flygplatsen! Haha!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Men hallå!? Var håller du hus...? jag vill veta nu!

Postat av: camila

ja! vad händer? hur är det? roligt att höra att du var nöjd med rombesöket, man kanske skulle bege sig dit någon dag! :)

2007-07-05 @ 19:58:55
URL: http://camila.blogg.se
Postat av: isa

Hejsan matilda!
Jag heter isa och hamnade av en slump på din blogg. Mitt intresse väcktes direkt när jag såg att du varit och jobbat i amsterdam. Jag är själv sugen på att sticka dit och jobba i höst och undrade om du kanske har några tips om hur man söker jobb som icke-holländsk-talande? Finns det överhuvudtaget någon chans att få ett jobb och isåfall vad? hur bär jag mig åt? Hade varit otroligt tacksam för lite tips! lycka till med allt! /isa

2007-07-08 @ 21:40:54
Postat av: Matilda

Sofia & Camila: Rom var sista stoppet på resan, och sedan dog mitt bloggande. Har varit internetlös och jobbat på ICA i ett regnigt Bohuslän. I höst väntar en skrivarkurs i Göteborg, hör av er om ni vet något om lediga lägenhet! ;) Och annars - kom och läsa på vetja!
isa: Hej! Kul att du kommenterar och att du vill till Amsterdam, det är en fantastisk stad! Jag upplevde det lättare att få jobb som icke-hiolländsktalande i Holland än svensktalande i Sverige. Gå runt i affärer, caféer, barer osv med CV eller hör av dig till Undutchables (www.undutchables.nl, tror jag). Det är typ en förmedling för utländska studenter och liknande. Annars är Amsterdam Weekly, www.amsterdamweekly.com, en guldgruva. Där har jag hittat både jobb och lägenhet. Lycka till själv!

2007-07-23 @ 11:05:41
URL: http://syoamsterdam.blogg.se
Postat av: Susanna

Hej!
Kom in på din blogg när jag sökte info om tågluff. Du har gjort den rutten jag funderat på att göra.
Har du tid med att svara på några fråger via mailen?
Skulle bli oerhört tacksam :-)

Hälsn Susanna

2008-01-22 @ 23:30:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback