Heja facket!

När jag började jobba nu i höstas så tänkte jag att jag borde ta mig i kragen och gp med i facket. Fackföreningar är bra. sagt och gjort. Nu är jag medlem i Handels.

Innan har jag aldrig riktigt känt någon anledning att vara fackligt ansluten. Först hade jag bara olika sommarjobb och i Holland visste jag inte hur det fungerade. Men det var där jag insåg att jag borde göra slag i saken. På mitt första jobb där var villkoren ganska dåliga. Jag brukade jobba 22.00-02.30 på vardagarna och 22.00-05.30 respektive 22.00-06.30 på fredagar och lördagar. OB var inte att tala om. Jag tjänade lika mycket (eller lite) som de dagsanställda. Det innebar ungefär 55 SEK i timmen. För att sälja kakor till fulla turister!

Dessutom vägrade arbetsgivaren att ge mig fler tider, trots att de sökte mer personal. De hade övervakningskameror som filmade allt vi sa och gjorde, men om någon kund uppträdde hotfullt gjorde inte cheferna något för oss, även om de befann sig på våningen ovanför.

De klagade dessutom på mig när jag gjorde något fel, trots att instruktionerna bara fanns på holländska och de visste att jag inte kunde språket. När jag anställdes lovade de att jag skulle få översättningar på allt, men det såg jag aldrig till...

Jag inbillar mig att facket kanske hade kunnat hjälpa till, men jag visst som sagt inte hur det fungerade där. Om något liknande skulle hända i Sverige hade jag ju vetat vart jag kunde vända mig. Om något, mot förmodan, skulle hända på mitt jobb, har jag facket i ryggen nu.

Men det var egentligen inte det här jag skulle skriva om, utan att jag igår fick ett brev från Folksam där det stod att jag hade en ny hemförsäkring, som facket betalade. Yes! Okej, medlemsavgiften jag betalar till Handels varje månad är högre än vad ajg tidigare betalade för min studenthemförsäkring, men jag hade räknat med att betala båda. Gött!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback