Hälsningar från Helsingborg

Jag skrev väl att jag skulle till Frankrike och att det inte blev av? Flygbolaget ställde in resan och det tyckte jag var tråkigt, så jag bestämde mig för att åka till Skåne med Anna istället. Vi bokade ett vandrarhem i Teckomatorp och buss dit.

När vi skulle byta i Helsingborg hade vi kommit fram till att Teckomatorp verkade vara världens håla och att iv antagligen inte skulle ha något att göra där. Ett mått på detta är att det bara finns Ica Nära där och att ägaren till vandrarhemmet skulle vara borta hela helgen och hade lagt ut nyckeln till oss på ett hemligt ställe. Vi skulle sedan lägga pengarna på samma ställe.

Istället verkade Helsingborg rätt lockande. Vi tyckte att det var mysigt där, så vi letade upp ett vandrarhem och avbokade Teckomatorp.

Åh, Helsingborg, vilken stad! Den hade mycket att erbjuda, mycket mer än jag någonsin hade kunnat föreställa mig. Det pratades skånska (okej, det visste jag), folk var trevliga och hjälpsamma, Danmark var närmare än närmast och vi utvecklades.

Kanske var det för att vi hängde på Dunkers Kulturhus. Eller så var det för att vi var på en Bach-konsert. Eller för att vi fick en privat guidning i Sankta Maria kyrka, eller för att vi drack mycket öl. Det kan också ha varit för att vi pratade sjukt mycket om allt, mer eller mindre. Att en tysk med kärleksbrev var inblandad, att personalen på Bogarts skrattade åt oss när vi frågade efter videobox eller att vi spenderade oproportionerligt mycket pengar i den ekologiska butiken.

Slutsatsen kan lyda som följer - åk gärna på weekend till ett otippat ställe du inte vet så mycket om. Ha inte så höga krav och det kan bli det bästa på länge!

image118
Säg hej till Helsingborg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback