Karlek, oliver och timjan

Eller i alla fall oliver. Vi ar i Grekland nu. Vilka oliver de har! Man kan bli lyrisk for mindre.

Vi kom hit i gar kvall, efter en lang resa. Redan vid elva-tolv tiden i lordags brot vi upp fran Kismet Dao, tog bussen till centralen och saden taget vidare till Bukarest, dar vi svettades ihjal i hettan, borjade hata ett visst Internetcafe, avhandla Joels samtliga karleksaffarer under den tid vi kannt varandra (tror jag i alla fall, kanske hemligholl han nagra...) och hitta en bekant sedan tidigare, Ashley. Tillsammans med henne tog vi nattaget till Sofia. Vi delade kupe med en grek som var alldeles for pratglad for sitt eget basta. Grekland ar battre an allt annat och kvinnan ska tiga, typ. Trevlig prick? Njaee. Vi lyckades i alla fall fa nagra timmars somn, och anlande till Sofia 06.23. Da hade en mus atit upp nastan hela var ost och nagon gatt igenom Ashleys ryggsack samt stulit hennes guidebok.

En knapp timme i Bulgariens huvudstad, och sedan var vi pa vag igen. Det blev lunch (greikisk sallad, ahhh!) i Thessaloniki, Greklands nast storsta stad. Taget vi sedan skulle ta var fullbokat, sa vi roade oss med att ata korsbar och tog farval av Ashley, som skulle till Olympia. Efter ett par timmar kom vi med nasta tag mot Larissa, dar vi bytte en sista gang. Detta tag tog vi till slutstationen, Lovos. Ingen av oss hade nagon aning om vad det skulle innebara, men pa kartan hade vi sett att det lag vid havet och det lat ju trevligt, tyckte vi.

Sa, strax fore atta i gar kvall kom vi fram. Nastan tva dygns restid och vi var ratt mora, sa vi tog in pa forsta basta hotell. Eller ja, forsta var det i alla fall, men knappast det basta. Det ar i alla fall ganska charmigt. Fran balkongen ser man hamnen och ett rivningshus och det luktar en blandning av tang och farmors hus och mogel. Mycket sammet och jesussymboler.

Vi tankte att vi nog skulle ma bra av nagon form av mat innan det var dags att ta igen sig, men icke! Det var svarare an vad jag nagonsin hade kunnat forestalla mig. Grekland ar, for mig, tavernor i minsta lilla grand. Har fanns det barer i overflod, men ingen av dem kunde uppbringga minsta lilla brodskalk. Till slut hittade vi ett stalle som hade lite snacks, sa var middag blev en handfull chips, nagra notter och tre oliver var. Men vilka oliver! Ojoj. Vi var tvungna att kopa oliver till frukost ocksa. Och yoghurt... Grekland har ett av mina favoritkok, urskta att jag ar en sadan matnord!

Nu nar vi har tillbringat nagra timmar i Lovos, kan foljande konstateras:
Det finns antagligen ett universitet har, for vi motte en tjej som hade flyttat hit for att plugga.
Det finns hotell overallt, sa nog ar det en turiststad, trots att det enda sprk vi har hort talas har varit grekiska.
Det ar en hamnstad.
Det finns mygg.
Jag gillar't.

Bara att det ar Grekland ar bra, att det ligger vid havet ar ett extra plus och vadret satter kronan pa verket. Igar var det inte det minsta kyligt nar vi var ute, och idag ar det 23 grader trots en molnig himmel. Rumanien var sa fruktansvart varmt i sina stunder, sa det har kanns alldeles lagom. Visst, jag hade inte tackat nej till en dag pa stranden, men va fan...

Jag glomde forresten lite nar jag skrev om Rasnov tidigare. Mannen som parkerade bilen mitt pa gatan och tog en tupplur (las; sov som en stock i flera timmar) och alla hastekipage. Det kans valdigt frammande for mig att folk anvander hast och vagn som sitt huvudsakliga transportmedel i Europa 2007.

Har finns istallet gamla kvinnor som vallar sina far...

Kommentarer
Postat av: Olof

Grekland! Ja dar har man harliga minnen och nu, fast kanske forst nu, blir jag riktigt riktigt avundsjuk på er. Har ar det stressigt varre pa jobbet och man hinner inte alls det man ska. Och ni hinner inte ga och bada nar ni ar i Grekland - det hade jag da hunnit. Ma nu bra och njut av resten av resan ocksa, sa ses vi om halvannan vecka!

2007-05-28 @ 21:08:28
Postat av: Anita Abrahamsson Berg

Åh, vad jag längtar till Grekland och allt vad det innebär. Längtar allt efetr dig också!
Tack för Morsdagshälsningen!
Kram mamma

2007-05-28 @ 21:12:42
Postat av: Emma

Oh gosh! Jag vill också till Grekland!
Jag var och seglade i övärlden när jag var liten och minns att jag trivdes som fisken.
Körsbär är värsta lyxen!!

Postat av: Matilda

Olof: Ajaj, det dar later inte bra! Men ni planerar val Grekland till hosten?
Mamma: Samma som till Olof...
Emma: Ja, du skulle varit har! Uppsatsskrivande och sa vidare later inte alls lika trevligt...

2007-05-29 @ 17:47:53
Postat av: Ella

Till dig som älskar Grekland, följ med på denna resa. Det var hur kul som helst förra året.
http://www.tallinksilja.com/sv/tab1/hobbyTrips/cruiseZorba.htm

2007-09-13 @ 14:32:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback