Forsta motet med Donau

Breclav var egentligen en ganska ointressant stad, och inte en javel (efter en veckas konstant umgange med Joel har jag borjat svara sjukt mycket mer an jag gjorde innan) som snackade engelska. Inte ens pa den irlandska puben var det ett gangbart sprak, och den typen av stallen brukar annars vara ett sakert stalle nar man letar efter nagon att slanga kaft med. Vi lyckades i alla fall gora oss forstadda nagorlunda, at mycket morotter och forundrades over att stadens alkisar satt pa restauranger med sammetsgardiner och kristallkronor.

Men i alla fall. Osterrike-Ungern kan man lasa om i historiebockerna, men det var ingen i min klass som tyckte att det var intressant, sa vi skyndade forbi det snabbare an snabbt. Kanske var det nagot med de dar habsburgarna? Jag minns inte. Hursomhelst, sa lyckades vi klamma in Osterrike och Ungern pa samma dag och det var ingen dalig kombo, ska ni veta!

Lat oss borja med Wien. Vi kom dit vid tolvtiden, eller nagot, och det var stralande sol. Vi gick till narmsta park, der Stadtpark,och tog igen oss i solen. Vi hittade tva oversociala och mycket trevliga osterrikare som hade lunchrast fran sin socialtjanst, som glatt pratade om ditten och datten samt tipsade oss om diverse sevardheter i stan. Vi hann bara med en av dem, for det var sa fruktansvart skont dar i solen. Stephansdomen, var det i alla fall. Haftigt bygge, vill jag lova!

Sedan vantade tagresan till Budapest, och jag maste saga att det ar stad nummer ett pa listan over favoriter hittills. Det ar verkligen hur fint som helst och Donaus skitiga vatten sa vackert att jag nastan borjar skriva poesi (men eftersom Joel ar den djupa av oss tva, sa overlater jag det at honom...).

Pa vart hostel har vi traffat en hardrockare fran Serbien, som alskade oss sa fort vi berattade att vi kom fran Sverige. "Wow, great metal bands!" Jo, jo. han har erbjudit oss att bo hos honom om vi kommer til Belgrad, men det kommer ju aldrig att handa, inte pa den har resan i alla fall. Han var har i stan enbart for att ga pa en konsert med The Haunted (svenskar, sa klart) och var helt i extas nar han berattade om hur bra det hade varit och allt han hade fatt av bandet. Vilken lirare!

Annu trevligare var Jodi, som vi traffade forsta kvallen nar vi letade mat. Hon ar fran Nya Zeeland, men bor och jobbar har for tillfallet. Hon tog oss under sina vingars beskydd och visade sin favvoturk med skitgoda sallader och tog sedan med oss ut till Szimpla kertmozi, det coolaste stalle jag nagonsin varit pa! Hon varnade oss for att "det inte ser ut som en bar forst, men det ar bara att ga pa", och det stamde verkligen. Man gick in genom en port, utan en kotte inom synhall, fick rycka i olika dorrar for att se om de gick att oppna, och bakom den som gjorde det vantade forst nagot som sag ut som ett gammalt vardagsrum och sedan en cykelaffar. Pa andra sidan "cykelaffaren" fanns rum efter rum efter rum med barer, folk, stolar, soffor - allt! Det var verkligen grymt! Dessutom hade de en innergard, dar det var helt perfekt att sitta i den svala kvallsluften...

Jodis kompisar var ocka helskona. Det var mest ungrare, men ocksa en engelsman. Den roligaste vi traffade under kvallen var en valdigt pratglad bog som drack ol ur sugror och pratade om vilda fester med e i Berlin. Dar hade han traffat "ni vet de dar perfekta Cheap Monday-svenskarna som ser ut som fotomodeller, men som man trottnar pa efter fem minuter eftersom de bara ar yta" och som hade forstort hans karlek till den svenska elektropopen...

Budapest annars, da. Jag har varit pa det mest romantiska stalle jag nagonsin sett. Vindlande sma vagar genom en skog, uppfor en kulle, strategiskt utplacerade bankar dar utsikten glimtar fram mellan traden och till slut en helt fantastisk utsikt over Budapests kullar, Doanu, solnedgangen... Vi konstaterade att det nog ar mycket frieri dar. Det var dock inte var avsikt, vad vi ville se var "frihetsgudinnan" (minns inte namnet, men ni fattar grejen) och det var ocksa haftigt. Dessutom har vi sett slottet i Buda, parlamentet i Pest, SVETTATS utav bara den och gatt i timtal. Europas storsta synagoga har vi ocksa tittat lite pa, och likasa basilikan. Effektivitet!

Det ar helt sjukt varmt och Ungern borde byta namn till Ugnen. Det trodde jag inte for en vecka sedan! Jag misstanker att, om det ska fortsatta sahar, sa kommer vi inte gora manga knop under resten av resan...

Ikvall vantar nattaget till Brasov i Rumanien! Spannande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback