Opendag - en inblick i sexindustrin

Idag har jag varit med om en mycket marklig upplevelse. Det hela borjade pa jobbet (en hemsk dag! Jag panerade lokringar i fyra (4) timmar, OCH HANN ANDA INTE KLART), nar Kate sa: "Hey, Tilda, do you wanna go to Red Light to see prositutes with me and Luis after work?"

Eh, what??? Sedan berattade hon att det idag ar "Opendag" och att vem som helst kunde hoppa in i ett fonster, prata med de prostituterade, fa svar pa sina fragor och se det hela fran insidan. Jag tankte, i mitt stilla sinne, att nagot liknande kommer jag nog aldrig fa se och hakade pa.

Sa fort vi hade slutat cyklade vi alltsa i racerfart till Oudekerksplein, dar vi hade hort att det skulle ga att kopa en karta over de fonster som fanns till beskadning (givetvis var det fritt fram for allmanheten att titta in i vilket fonster som helst, men ingen i sallskapet var sarskilt lockad de tjanster som da fanns till forfogande). Det var en stor folksamling pa torget och vi blev genast attackerade av en graharig kvinna med noter i handen. "Har, ta det har och sjung med!", utropade hon glatt, innan hennes rost dranktes av att orkestern spelade upp en kor stamde upp i en sang som lat som random psalm.

"Ursakta, ar det har nagot for kyrkan?"
"Nej, nej. Det ar for de prostituerade."

Vi betraktade spektaklet och visste inte vad vi skulle saga. Sangen, som leddes av en farbror med hatt pa en liten scen, hade samma melodi som en sang jag kanner igen fran min barndoms skolavslutningar, men det enda ord jag kunde utrona var "erotik". Stamningen var uppsluppen och gemytlig. Jag kunde inte gora annat an att sta och gapa.

Sedan kom en prostituerad upp pa scen och holl ett tal om sig och sina kollegor varlden over. Om misshandel, valdtakter och fornedring. Mitt i alltihop borjade en hollandsk schlagerliknande lat spelas pa en skraltig radio:

"Jag gor det jag gor
Fraga inte varfor
Jag gordet jag gor
Fraga inte varfor

Vi gor det vi gor
Fraga inte varfor
VI gor det vi gor
Fraga inte varfor"

(Ha i atankte att det ar jag, som inte har pluggat ett ord hollandska, som star for oversattningen.) Det konstigaste med laten, utover att den i princip avbrot talet, var att atskilliga prostituerade strommade upp pa scenen, dansade och sjong med. Sedan forstatte den forsta av dem att tala, och det visade sig att hojdpunkten var avtackandet av en staty som symboliserade de prostituerades varde och rattigheter.

Nar allt det har var over sa traskade vi ivag till det vi faktiskt var dar for - fonstrena! Pa Oude Achterzijdsburg hittade vi nagot sa ovanligt som en manlig prostituerad, som villigt oppnade sina dorrar for oss.Han berattade for oss att det bara var idag, pa Opendag, som han jobbade i fonster. Annars ar den manliga prostitutionen mycket hysch-hysch och han sa att han inte visste om det var olagligt eller inte (vilket jag tidigare har hort att det ska vara, men det borde inte vara mojligt pa grund av EU:s jamstalldhetslagar). Han tog med oss till det inre rummet, efter att forsiktigt ha kikat in for att forsakra sig om att det var ledigt. Vad ska man saga? En sang. Morka farger, rott ljus. Mycket speglar. Ett skap med sexleksaker. Vi stod dar och pratade ett tag, tills en hallick med piska kom och sa att han behovde rummet.

image50
Allsang

image51
Orkestern i full mundering

image52
Mitt gang

Missforsta mig inte nu - jag ar helt och fullt emot prostitution, men det ar inte de prostituerade i sig jag ar emot, det ar de som koper och hela industrin. Och ett ar sakert - prostituerade i Holland har det bra mycket battre an deras gelikar i andra lander. Fackforbund och diverse andra rattigheter, sa som gratis tester vid eventuella konssjukdomar regerar!


image47

Kommentarer
Postat av: moritz

aaaah, jag vill också vara med och leka!

2007-04-01 @ 13:53:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback