Over havet

Farjeresan mot Italien var ett aventyr. Den borjade med att vi var tvungna att borda tva timmar fore avgang, att vi insag att nattens sovmojligheter minimerats till antingen hart golv under bar himmel eller annu hardare bankar under tvivelaktigt tak, en sjuhelvetesjavla mensvark (som Joel och jag botade med gemensamma krafter - han med choklad och jag med alvedon) och en alldeles fruktansvard hetta. Apropa det, sa ar jag verkligen grymt glad att vi inte akte senare pa aret! Det kanns som att de flesta som tagluffar gor det i mitten av sommaren. Det kan inte vara nagon rolig varme da, inte! Vi har haft riktig tur med vadret och har sluppit de storsta tursitstrommarna... Tips!

Sedan slog det i alla fall om och helt plotsligt var allt pa topp. Kanske var det pa grund av de tva tyskorna som dok upp overallt. Vi pratade forvisso inte sarskilt mycket med dem, men de var verkligen overallt... Pa stranden, i mataffaren, pa hostelet och sedan aven pa farjan. Hursomhelst, vi hade nagra riktigt roliga timmar da det flummades runt rejalt pa baten. Det roliga fick dock ett slut da det var dags att sova. Nog sagt om det - ni kan nog tanka er ungefar hur den natten blev.

Vi steg i land i Bari pa morgonen i mandags. I sallskap med tyskorna (sjalvklart oplanerat, som sagt, de dok upp overallt!) tog vi bussen in mot centrum och fixade biljetter till eftermiddagens tag mot Rom. Vi fick flera timmar att sla ihjal i Bari, som vi inte visste nagot om. Det verkade vara en historisk stad, med bade katedral och basilika, for att inte tala om gamla murar och sota sma torg. Vi at var forsta riktiga italienska pizza och glass (tummen upp, men inte lika mycket som man kunde forvantat sig) och hangde pa en grasplatt.

Tag mot Italiens huvudstad, och vi var minst sagt trotta och pendlade mellan olika tillstand. Det gjorde varmen i kupen ocksa och trojorna akte pa och av ungefar var  femte minut. Framme pa Roma Termini leta vi upp metron, som visade sig ha slutat ga for kvallen och blev forvirrade och fortvivlade, eftersom vart boende eventuellt skulle ga i stopet. Till slut hittade vi en bussforbindelse ut till campingen vi skulle bo pa.

Ja. Ni horde ratt. Camping! Det gick ganska smartfritt, aven om var "stuga" bestod av en metallbarack med tva sovrum (dar det bodde nagra vi aldrig traffade) och ett badrum som luktade ackligt. Nagot i den stilen hade vi inte ens under den tiden jag kunde kalla mig campingreceptionist, trots att vi hyrde ut hus- och s.k. villavagnar av minst sagt varierande kvalitet. Ytterligare forklaring torde vara overflodig.

Utcheckningen var sa okristligt tidigt som 10.00, men det klarade vi med flera minuters marginal. Behover jag tillagga att vi traffade tyskarna dar pa morgonkvisten? Helt utan varandras vetskap hade vi sovit nagra meter ifran varanda!

Vi tog oss till nasta camping. Har bor det inflikas att vi inte hade planerat att komma till Rom forran idag, och det boende vi bokade alltsa inte fanns tillgangligt igar... Det har ar i alla fall grymt mycket battre! Utover vanliga talt- och husvagnsplatser och stugor finns det aven vandrarhem med sovsalar, och dar bor vi. Idag har vi spenderat nagra timmar vid campingens pool och nu surfar jag pa deras gratisinternet. Det finns restaurang och bar, samt en inte jattedyr supermarket. For en sekund insag jag charmen med all-inclusive charter, nagot jag i hela mitt liv forkastat. Som tur var slappte jag snabbt tanken igen.

Det dar tyskarna, alltsa. De maste var varldens mest campingglada folk! Det kryllar av dem har. Ett tag tankte jag att de kanske var Italien-galna istallet, men sedan tankte jag aterigen tillbaka pa mitt gamla jobb, och tyskarna utgjorde helt klart en orimligt stor del av alla gaster. Framfor allt i kategorin husbil. De dar tyskarna vi sprang pa hela tiden i Patras/pa baten/i Bari/pa den forra campingen bekraftade teorin genom att ha med sig ALLT. Flashiga fallknivar, termosar, liggunderlag, you name it! Imponerande, skulle jag vilja saga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback