Välkommen hem till oss II

Det där med bostad är alltid ett gissel i Amsterdam. Jag har redan berättat om min förre hyresvärd och visat bilder på den lägenheten. Ni såg själva hur standarden var. Det är förvisso inte det som är det största problemet enligt mig. Vad som verkligen är besvärligt är att hitta någonstans att bo!

Jag hade tur och fick tag på ett stort och billigt rum genom kontakter (tack Marcus, tack Lotta!). Sedan drygt en månad tillbaka bor jag i ett kollektiv i stadsdelen Oud Zuid. Jag har ungefär tolv minuters cykelväg till jobbet, perfekt!

utsidan
Huset!

pinocchio
Lägenheten
ockuperades på nittiotalet och gavs namnet Pinocchio. Vi har inte mindre tre trädockor som bevakar huset fran olika positioner.

Apropå ockupationen - husägaren gillade givetvis inte att en grupp okända manniskor bosatte sig i hans femrummare utan att betala hyra och tog upp det i rätten. För första gången i holländsk historia vann de som hade squattat lägenheten och gavs tillstånd att bo kvar. De fick inte längre bo gratis, men tack vare domstolsbeslutet är hyran konstant och vi betalar fortfarande samma hyra som 1993.

koket
Köket ar ett av de utrymmen vi delar. Vi ar fem personer i Pinnocchio just nu. Laurens (holländare) flyttar ut om några veckor och då kommer Lotta (svensk), som var en av de som fixade in mig, tillbaka. Honza (tjeck), Sabine (holländare) och Sharon (holländare) kommer att stanna. Själv vet jag inte hur lange jag får bo kvar. Helst länge, men Tereza (tjeck), som vanligtvis bor i mitt rum, vet inte hur länge hon kommer att vara borta. Hon är just nu pa ett utbyte i Italien.

badrummet
Även badrummet delas. Jag älskar tvättmaskinen!

rum 1
Mitt rum.

rum fonster
Jag har till och med balkong!

Carlito
Carlito, "he's in the mafia", flyttade in när Sabine blev bofast här for snart ett ar sedan. Nu är han nagot av en huskatt.

Jag trivs jättebra i Pinocchio. De senaste veckorna har många av de andra flängt runt på annat, men nu är alla tillbaka i huset och om några dagar ska vi ha "Pinocchio 2007 house dinner" och prata om allt. Jag hoppas få klarhet i hur länge jag får bo kvar, men antagligen kommer vi mest prata städschema...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej igen!
Vad fint du bor nu. Badrummet har ju en helt annan standard an dar du bodde tidigare. Forstar att du gillar tvattmaskinen, den liknar den som bor har!
Och vilken jattesot katt!
Kram fran mamma

2007-01-09 @ 19:17:18
Postat av: camila

vilken som helst! shoot!

är du glad att du valde just holland nu i efterhand? känns det bra? vi var där på sommarn, mitten av juli. det var jättefint. men ärligt talat minns jag inte så mycket mer än att språket var knepigt och den långa fina stranden. underligt vad som fastnar.

jag diggar faktiskt lund. jag trodde inte det först, men trots att jag inte överengagerat mig i allt föreningsliv (för det finns det verkligen MYCKET av, om man skulle vilja skulle man kunna slippa gå i skolan och bara engagera sig i en massa grejs, och ändå inte hinna med). jag spelar i en orkester, utbildade mig till rättvis handel ambassadör och pluggar. det är ungefär det. det är ganska skönt att vara sambo också, man delar på allt, även det jobbiga. då är det plötsligt inte alls jobbigt.

söt katt. jag går själv i kattönskarplaner.

lär mig något typiskt holländskt!

Postat av: camila

Ane Brun är norsk och sjunger och spelar gitarr. Hennes röst är så speciell, och texterna är riktigt bra, de berör. Ed Harcourt (Eddan sagt av mig och mina vänner!), är engelsk singer/songwriter som spelar gitarr, piano och munspel. På hans skivor är det mycket flum och rock och jazz och grym musik. Jag gillar också Belle and Sebastian, men jag har bara en skiva med tre låtar på som jag vann nånstans. De är charmiga. Om man vill ha något lugnare, så diggar jag Kings of Convenience, som jag typ precis upptäckt finns. De spelar gitarr och sjunger lite mellow i stämmor. Det är något fint med just konstellationen, två killar som spelar gitarr och sjunger till. Om man vill ha studsigare, partymusik så gillar jag Kelley Stoltz, helt galna gitarrljud och fräcka texter. Och allas vårat Franz Ferdinand förstås. De är bäst.

Ja, mellan Ljungskile och LTH är det ljusår. Men det handlar mest om hur skolan är uppbyggd. Jag har verkligen inte koll på något som händer på skolan, och det är de få som är. Undrar man något om ett program man ska ladda ned, så kan man få det gratis om man vänder sig till någon slags telefonväxel och ringa på torsdagar mellan 16-18. Men det kunde inte min mattelärare säga till mig eftersom han inte kände till det alls. Sånt är skumt. Men skolan är bra, jag får ont i huvudet av att lära mig saker och det mår jag bara bra av. Jag trodde det skulle vara mycket svårare än det var, just om man jämför med Ljungskile, men det var det verkligen inte. Inte så svårt. Men man måste vara ganska ambitiös för att klara alla tentor, vilket jag är rätt stolt över att jag gjort hittills.

Typiskt lundensiskt då: "cyklenycklen" och att det finns såna här "cykelboxar" framför bilfältet på vägarna. Det är rätt soft, då får man alltid cykla främst.

Give me your e-mail, så skickar jag dit istället!

2007-01-13 @ 10:29:13
URL: http://camila.blogg.se
Postat av: Emma

Way.
Du bor i värsta kändishuset.
Coolios. Hoppas att du trivs och att du får stanna länge.

Emma

2007-01-15 @ 17:04:52
URL: http://sunshinymontauk.blogspot.com
Postat av: matea

hejsan! jag kom in på din blogg av misstag när jag letade bostad i amsterdam. du vet ju själv hur knepight det är, så jag undrar om du har lite lite tid och kanske några tips på var jag kan hitta boende. grejen är att jag åker dit 3 augusti, alltså knappt en vecka och är verkligen desperat. jag har bott där i ett år nu men var på semester(är fortfarande) och behöver nu hitta ny bostad. tack för hjälpen, och ha det super.
mvh, matea

2007-07-27 @ 02:22:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback