I'm still alive

Tro det eller ej, men jag lever fortfarande och med den kraft jag har, ska jag försöka blåsa liv i bloggen också. En internetlös sommar är orsaken till torkan här, men förhoppingsvis är en bättring att skåda.

Om jag hade bloggat i sommar, hade bloggen hetat "Matilda knegar i kassan", "Matilda klipper gräs", "Matilda festivalar" och "Matilda på återbesök i A'dam". Den här regniga sommaren kanske ändå är värd mer än så, så låt oss börja från början.

Matilda knegar i kassan
Historien om min kassakarriär började för drygt två år sedan, då jag fick sommarjobb på en ICA Supermarket i ett typiskt bohusländskt kustsamhälle, som är helt dött på vintern men full fart på sommaren. För tredje sommaren i rad avverkade jag de obligatoriska åtta veckorna med att serva stammisarna, klaga på sommargästerna (som jag själv givetvis tillhör, ack ve) och lida av arbetsskadan att rabbla PLU-koder varje gång jag handlar.

4747? Kålrot!
4229? Bananer!
1113? Torkade grisöron!

Vad kan man mer säga om detta sommarjobb? Jo, mina jobbarkompisar tillhör de skönaste i världen, och trots att det är ett enformigt arbete så tycker jag faktiskt att det är kul, tro det eller ej.

Matilda klipper gräs
Såhär är det - anledningen till att jag är på ovan nämnda ställe varje sommar, är att vi har sommarstuga där. På senare tid har en enorm gräsmatta tillkommit. Jag har tillbringat timmar på detta "gärde". Det är förvisso ingenting emot vad övrig familj har gjort. Herregud, vad vi slått gräs, sågat ner träd, grävt upp stubbar, klippt gräs osv. Men fint har det blivit, och fint ska det fortsätta att vara.

image103
Exempel på hur det kan se ut.

I den här kategorin tillkommer även det som en vanlig sommar består av sol, bad och utgång, men som i år mest har varit böcker och kortspel. Allmänt häng, med andra ord.

Matilda festivalar
Krokstrandsfestivalen är en gammal kär tradition vid det här laget, och uppsöktes givetvis i år igen. Mången kär vän, fantastiska spelningar, galen dans och storslagen natur. I love it! Tack till Joel och alla andra som är med och fixar, och så klart till alla som ställde upp med trevligt sällskap!

image104
Allsångens mästare och tillika campingkombos.

I slutet av sommaren hanns även visfestivalen Kompledigt med. Ett sällan skådat fullspäckat program, där samtliga (utom möjligtvis publiken) överträffade förväntningar. Återigen får festivalpolarna guldstjärna för sin närvaro. Som kuriosa kan det nämnas att Köping är sammanträffandenas högborg - en bekants mamma dök upp på tåget, en amerikan tältade, liksom vi, utanför stationen och Rille och jag fick platserna bredvid varandra på tåget hem, trots att vi bokade med över en månads mellanrum.

Matilda på återbesök i A'dam
Amsterdam är fantastiskt, så är det bara. Trots att SAS sjabblade till det genom att:

1) Tappa bort mitt bagage på ditvägen
2) Vara tillräckligt försenade för att jag skulle missa mitt anslutningsflyg på hemresan

kan jag inte beskriva hur bra det var att åka dit. Nostalgivin, födelsedagsfest i katakomberna under kyrkan på Haarlemmerstraat, koffie verkeerd, Marie och de andra favoritsvenskarna,kindpussar, gratisöl på Hard Rock, öl över lag, flatbar, backpackers, Katie-Katie, polackerna, kanaler och otroligt mycket mer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback