Varför Amsterdam?

…ni skulle bara veta hur många gånger jag har fått den frågan, med höjda ögonbryn och en enda genomskinande tanke: ”Där finns det väl bara knark?”. Nej, här finns så mycket mer än knark! Cyklar och tulpaner, till exempel, bara för att spinna vidare på fördomarna…

Nåväl, för inte särskilt längesedan var det maj –06. Jag hade knappt en månad kvar till studenten och hade precis fått reda på att
skolan jag ville plugga på hade bestämt sig för att inte starta kursen jag ville läsa. Hejdå, spanska i Latinamerika! Men hej, vadå? Jag var förvirrad och visste bara att jag inte ville bli kvar i Uddevalla, men vad sjutton skulle jag ta mig till istället?

Så kom Marie och frågade om jag ville flytta med henne till Amsterdam. Sure, varför inte? Jag hade bara varit i Amsterdam en gång innan, men trots en ihållande migrän hade staden lämnat ett helt klart sympatiskt intryck. Dessutom motsvarade flytten mina enda önskemål:

1. Den innebar att jag skulle vistas utomlands.
2. Jag skulle inte göra det ensam.

Sommaren kom och gick, och allt eftersom insåg jag att det faktiskt skulle bli av! I perioder suckade jag och tänkte: ”Jaja, jag har ju haft så många olika planer, den här kommer nog också att gå i stöpet.”. Amsterdam blev dock undantaget som bekräftar regeln, och den tredje september lämnade vi Sverige för något helt nytt!

Kommentarer
Postat av: syster j

Äntligen! Väntar med spänning på att få ta del av den dagliga tillvaron! Saknas! P&K

Postat av: Matilda

Oj, betyder det att jag måste göra massa coola saker? ;)

2006-11-27 @ 20:02:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback