Jag har systrarna och Amsterdam Weekly att tacka för allt

Den här posten hade också kunnat heta "Hur man gör när man flyttar till Amsterdam".

Lättast gör man som jag - skaffar en polare som vill samma sak och som är driftig. Se sedan till att denna polare har en syster som redan bor i Amsterdam. Det hela blir mycket lättare om båda är hjälpsamma och snälla, som i mitt fall. Eftersom jag spenderade sommaren med att jobba och bo i Kungshamn, utan Internetuppkoppling, var jag tämligen beroende av dem. Marie, tidigare benämnd ”polaren” ringde på en lägenhetsannons hon hittade på
Amsterdam Weekly, och sedan var Malin, ”systern”, där och kikade på den. Hon sa att den var "något att berätta för sina barnbarn om" och allt var klappat och klart! Det var otroligt skönt att veta att vi skulle ha någonstans att bo när vi kom ner. Visst, vi sov hos Malin första natten och om det hade knipit, hade vi säkert kunnat stanna där ytterligare en tid, men ändå… Jag tror att man lätt fastnar i att leva på andra, och det var inte något som varken Marie eller jag ville.

Malin var också kontakten som skaffade oss en inneboende. En kompis till henne kände Marcus, som var bostadslös konststuderande. Han flyttade in hos oss med intentionen att bli kvar i högst ett par veckor – tills han hittade något eget, helt enkelt. Det är inte det allra lättaste i Amsterdam, och han är fortfarande kvar bakom soffan. Faktum är att vi letar efter lägenheter tillsammans nu, eftersom vi blir utkastade i början av januari. Stenhård bevakning av Kamernet, Expatriates, ViaVia, Marktplaats och Amsterdam Weekly is the shit! Idag hittade jag till exempel en lägenhet som verkade bra - möblerade och inte särskilt dyr. Jag ringde och allt var frid och fröjd... Tills det visade sig att den låg en mil utanför stan! Jag såg mig själv gå upp klockan fem på morgonen för att cykla till jobbet i ösregn.

Amsterdam Weekly hjälpte mig också att hitta mitt jobb. Jag skickade iväg en del ansökningar från Sverige, men fick inga napp. Efter några månader ringde dock telefonen, lustigt nog dagen efter att jag hade sagt upp mig från mitt gamla jobb…

Kommentarer
Postat av: Ida Aberg

Hej!
Kul det var att läsa ditt inlägg. Jag fick själv reda på att jag i sommar kommer flytta till Amsterdam, och jag ser fram emot det fruktansvärt, Bor du fortfarande kvar? Man blev lite rädd men samtmidigt motiverad när man läste det du skrivit... Hur länge var du i Amsterdam?

2008-02-14 @ 11:59:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback