Pa begaran

Jag fick nyligen en kommentar fran signaturen Hanna. Hon undrade hur jag fick jobb i Amsterdam. Jag bad henne skicka ett mail istallet. Sedan kom jag pa mig sjalv - det ar val precis sadant jag borde skriva om har!?

Sa, Hanna, jag fick mitt jobb genom
Amsterdam Weekly. De har "weekly classifieds" med jobb-, bostads- och allt mojligt-annonser. Jag svarade helt enkelt pa en annons dar. Latt som en platt!

Organisationen Undutchables formedlar ocksa jobb for sadana som oss. Min kompis Marie fick sitt jobb genom dem. Om jag har forstatt det ratt, sa registrerar man sig dar och sedan hjalper de en att hitta nagot. Jag tror att manga av de jobben ar support, call center eller oversattning. Det finns fler liknande formedlingar, men jag vet inte vad de heter eller hur de fungerar.

Ett annat tips ar att fraga runt! Manga affarer och cafeer har anslag i fonstren, sa det ar bara att traska runt med CV:n. Det var sa jag fick mitt forra jobb. Manga forutsatter att man kan hollandska, men om det ar i centrum ar det ofta inga problem att vara engelsktalande. Det ar anda sa mycket turister...
 
Annars... Det finns sakert annonser i vanliga dagstidningar, pa Internet och sa vidare. Som svensk tjej har man det ganska bra. Det ar bara att kampa pa, forr eller senare dyker det upp nagot!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback