Jul i dagarna tu, tre eller fler

Efter en snabb visit i Sverige ar jag tillbaka i Amsterdam. Det kandes som att komma hem nar jag kom hit. Jag  blev lite forvanad over det, for jag har faktiskt bott i Ljungskile bra mycket langre an vad jag har varit har. Det ar hemma pa tva helt olika satt. Hem i Sverige ar hemma som i trygghet och varme (dubbel bemarkelse, hyresvarden har stanger av varmen ibland), medan hemma har ar dar jag bor och far ra om mig sjalv. Jag kan nog inte saga att det ena ar battre eller samre an det andra, men som sagt... Jag blev overraskad over att jag kanse sa starkt. Jag trodde att det skulle bli tvartom - att jag skulle fa jattemycket hemlangtan efter att ha traffat alla underbara och att jag skulle inse att jag hade gjort fel val eller nagot, men icke. Det var fantastiskt att traffa vanner och familj och jag saknar er utav bara den, men just nu ar anda Amsterdam hemma. Jag grater blod over att jag inte hann traffa fler och att jag inte hann traffa de jag traffade langre, men om fyra manader ar jag hemma igen!

Som ni kanske forstatt sa var det en ganska stressig sverigevistelse. Jag flangde fran en plats till en annan, men det var jattekul! Ganska mycket tid gick at till julfirande. Jul hos mamma och jul hos pappa. Jul hit och jul dit. Det fortsatte nar jag kom tillbaka till Amsterdam. Jag hann inte mer an lamna vaskan forran jag cyklade ivag till Kate och Luis, som firade pa en bar pa Niuewendijk, en av de allra mest centrala gatorna. Tva av Kates australiensiska gayvanner var ocksa dar. Vi var kvar dar ett par timmar, och sedan drog vi vidare till en restaurang dar vi at middag. Jag har nog aldrig betalat sa mycket pa en restaurang, men det var det vart. Jattegod mat, men framfor allt for att det faktiskt var de andras riktiga julfirande. Ar det bara svenskar som firar pa julafton? Juldagen verkar vara mer internationellt gangbart...

Nar jag kom tillbaka till jobbet idag, var det jul far ocksa. Mitt livs forsta foretagsjulklapp (en flaska fin champagne) kom flygande sa fort jag var tillbaka efter min forsta betalda semester nagonsin. Det ar konstigt att jag inte fick mer vuxenpoang i syrrans vanner-bok. Resultatet dar blev "klipp dig och skaffa ett jobb". Haha.

Kommentarer
Postat av: Gunnar Nilsson

Skriv mer!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback