Fijne Sinterklaas!

I tisdags firade holländarna Sinterklaas och jag hade långt gångna planer på ett fint inlägg om vad det är. Nu känns det lite inaktuellt och jag har tappat inspirationen en aning, men Malin har beskrivit det här.

Min holländske vän Luyt gjorde också en beskrivning: "The 5th of December is when Sinterklaas celebrates his birhtday by giving all the kids who have been nice all year long a gift... And if you have been naughty you would be beaten by a bundle of twigs and sent in a bag to Spain. A very nice tradition with a lot of sweets."

Jo, jag tackar, lots of sweets:

Choklad-M
Min nya flatmate Laurens köpte ett choklad-M till mig! Chokladbokstäverna är tydligen ett måste! Det är även kruidnoten, "kryddnötter", som är supergoda. Jag får nog ändå säga att min favorit är amandelnstaaf, som är precis samma slags mandelkaka som mamma och Charlotta brukar baka till jul! Jag har aldrig sett den någon annanstans i Sverige, men här säljer de den bland annat på Albert Heijn, Hollands motsvarighet till ICA (de har till och med Euroshopper!).

Luyt
Tidigare nämnde Luyt var på besök idag, och han tyckte att det var dags att jag firade en riktig Sinterklaas. Han hade med sig en hel massa sötsaker och vi frossade rejält! Han hade till och med tänkt på Marie och Marcus. Han hade jagat runt hela Delft för att hitta M, men det fanns inte någonstans, så vi fick andra bokstäver, haha (Marcus, det väntar på soffbordet!).

Kommentarer
Postat av: Moritz

Mig är det ingen som köper choklad åt!! Vilket datum var det förresten du skulle komma till Sverige? Puss

Postat av: Marcus

Tack tack! ja jag hittade paketet nyss och även om det nu inte är den femte så är jag fantastiskt glad! tack tack tack och vi ses väll i helgen antar jag...

2006-12-07 @ 23:17:45
Postat av: Matilda

Moritz: Attans! Du far bli fejk-hollandare, sa loser det sig nog! Jag kommer den 20, visst var det da i krokarna du skulle dra ocksa? Jag tankte att vi kanske kunde ses typ direkt nar jag kommer?

Marcus: Tja, varsagod, fast den var ju inte fran mig... Men jag ska fora det vidare! Ska du till Winston ikvall? Horde att det var gratis releasespelning for nagot band pa Overtoom ocksa... Hm hm. Skumt att kommunicera sahar, du far komma over pa en kopp te och lite mobilladdning istallet!

2006-12-08 @ 17:06:40
Postat av: Moritz

Jag åker 21 eller 22, minns inte riktigt, 21 tror jag.

2006-12-09 @ 21:16:38
URL: http://bluxa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback