Bostad, adventsmys och stalkern

Igår var Norges bästa band i stan! Kaizers Orchestra rockade Oude Zaal på Melkweg och jag var givetvis på plats, dagen till ära i Eriks sällskap. Erik er en mye hyggeli gutt fra Trysil (förlåt för stavningen och så vidare, norska vänner!), som jobbar i Hoorn utanför Amsterdam.

Melkweg anordnar hur som helst mycket bra grejer, till exempel har jag varit på Promoe, någon form av gypsy-ska night och ett par reggaespelningar där. Jag har aldrig gått därifrån missnöjd, och var så inte heller igår. Kaizers är kända för att vara ett bra liveband och levde upp till alla förväntningar! De var och käkade på Hard Rock Cafe idag också, skvallrade en av servitriserna. Jag var fullt upptagen med att panera kyckling och kunde inte se det med egna ögon, men jag har absolut ingen anledning att misstro henne. Aporpå jobbet i alla fall, ni kan nog tänka er ungefär hur pigg jag var när jag gick upp 06.20 imorse. En av mina supervisors gjorde i ordning både kaffe och apelsinjuice (samt erbjöd scrambled eggs, men dem tackade jag nej till) så fort han såg vilket skick jag var i.

Kaizers Orchestra
Kaizers Orchestra

Erik och jag på Werk
Erik och jag

På väg hem från jobbet träffade jag Saïd, en marockan jag har lärt känna här. Vi bestämde oss för att dricka te senare på eftermiddagen, och när jag gick ut för att träffa honom hände en mycket konstig sak. Utanför dörren stod en man som frågade om jag kände en svensk tjej som bodde där. Jag svarade givetvis att jag bodde där. Precis när jag hade gjort det, gick ett ljus upp för mig. Det var stalkern, den italienske 60-årige konstnären, tillika buddistiske munken, som pratade med mig på tågstationen en gång. Han gav mig sin adress och jag skrev ett brev till honom för skojs skull. Det skulle jag inte ha gjort. Han svarade med fyra brev på en vecka och hade nu letat upp mitt hem! Jag förstår inte vad han vill mig. Det är läskigt.

Det hela blev i alla fall bättre av teet med Saïd. Han bor jättenära oss, vi pratar parallellgator, och är mycket sympatisk. Han spelar berbermusik, något som får mig att associera till världens bästa
Krokstrand!

Saïd på Republiek
Saïd

Kvällen tillbringades sedan hemma hos Malin, Tobbe och Barry. Malin hade bjudit in en samling svenskar och några andra till glöggdrickning, pepparkaksätning och allmänt mys. Det första ljuset tändes och tillhörande dikt lästes. Mycket stämningsfullt! Jag är alltid som mest pepp på julen vid den här tiden på året  - snart kommer jag att tröttna och bara vilja spy på allt.


Tobbe första advent
Adventsljusstake, Tobbe och tomtelykta!

Och, ja, the times they are a-changin’. I fredags fick jag ett rum i Zuid (”syd”). Jag ska flytta imorgon. Det ska bli otroligt skönt att ha ett ordentligt badrum och så. Fast jag kommer sakna att bo med Marie och Marcus och att bo i Westerpark. Jag har trivts väldigt bra i området och det känns tråkigt att lämna det, men jag tror att det här nya också kommer att bli bra.

Kommentarer
Postat av: Joel

Va!? Ny bostad!? Så plötsligt? Kul! (oj vad mycket ! och ? på kort tid!).
Skicka/lägg in lite bilder på det nya hemmet!
Kram

2006-12-04 @ 13:53:25
Postat av: Moritz

Haha! Vad ska en buddistmunk med en nittonårig svensk flicka till? Creepy Tilla!! Var inte så godtrogen ;D
Blir du inneboende hos någon eller är det nya något eget? Låter ju bra med ett badrum :D Mer än vad vi har här i Lana!
Puss på nosen

Postat av: Matilda

Moritz: Jag vet! Jag ar radd! Vad har ni istallet for badrum? Haha, dess lagenheter alltsa...

Fran och med idag ingar jag i kollektivet Pinoccio! Mer info kommer!

2006-12-04 @ 18:36:47
Postat av: Moritz

Vi har dusch i en läskig liten skrubb i den läskiga källaren. Men vi har i alla fall toalett och handfat uppe hos oss. Hade toaletten varit därnere hade det varit lite jobbigt.

2006-12-04 @ 18:59:17
URL: http://bluxa.blogspot.com
Postat av: Josefin

Watch out sister, man skall inte vara för snäll mot skumma gubbar. Du har väl hört historien om Katrineholmmannen och tagit lärdom? Schysst med nytt boställe. Vad hände med vär(l)den?

2006-12-06 @ 19:04:08
URL: http://www.levaproject.nu
Postat av: Jakob

Men Matilda, varför skriver man ett brev till en italiensk buddistmunk om man tycker det är jobbigt att han svarar? :-) Du kanske glömde skriva - "btw, så tycker jag inte du skall överreagera på det här brevet; det var mest en rolig grej tyckte jag. Hej då, och ha det så bra!" Doh!!

Du får ringa katolska kyrkans jour-exorcist :-)

Ha det bra nu, och skriv inga fler brev på ett tag.

2006-12-07 @ 15:38:56
URL: http://www.levaproject.nu
Postat av: Anonym

Jag har slutat vara snäll nu! Inga fler brev, och nu vet han inte var jag bor längre. Hah!

Värden är fortfarande borta. Det kanske kommer ett inlägg om det senare, men nu har jag ingen dator eftersom jag inte bor med Marie och Marcus längre, så det blir väl lite sisådär med Internettillgången.

Yes, Jakob, det är så det får bli!!

2006-12-07 @ 18:03:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback